EKONOMIKA / Spotřebitel

Popis: Ilustrační foto.
Ilustrační foto.
21.4.2017

Na co si dávat pozor při reklamacích?

Obchodníci se při vyřizování reklamací někdy dopouštějí různých nešvarů, které běžný člověk nemusí snadno odhalit. Abyste se nenechali opít rohlíkem, je dobré vědět, co si nemusíte nechat líbit. Víte například, jak je to s náklady zamítnuté reklamace? Nebo jestli musíte k reklamované věci dodat i příslušenství? A může prodejce provést bezplatnou mimozáruční opravu, pokud vám zamítne reklamaci?

Přijetí zboží k reklamaci je povinností prodávajícího a nemůže jej odmítnout, ani pokud se domnívá, že reklamace není oprávněná. „Při uplatnění reklamace nemusíte dodat příslušenství, pokud je zjevné, že s ním vytýkaná vada zboží vůbec nesouvisí. Stejně tak nemusíte prodejci odevzdat telefon, pokud reklamujete jenom nabíječku. Pokud jste ztratili účtenku, nezoufejte. I když mnozí obchodníci tvrdí opak, není vaší povinností s sebou doklad o koupi přinést,“ říká Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu. Musíte pouze prokázat, že jste zboží u daného obchodníka zakoupili. To lze učinit například předložením výpisu z bankovního účtu či starších reklamačních protokolů. Uplatníte-li reklamaci, musí vám prodávající vždy vystavit reklamační protokol. Trvejte zejména na tom, aby v něm bylo uvedeno přesné datum zahájení reklamačního řízení a způsob vyřízení reklamace, který požadujete. Reklamační protokol by měl obsahovat také popis stavu zboží v době uplatnění reklamace. To může být důležité zejména tehdy, pokud se vám zboží vrátí poškozené. „Máte-li sjednáno pojištění poškození či krádeže zboží, pohlídejte si také, aby se prodávající nezbavil své odpovědnosti za vady nahlášením pojistné události. Jestliže dosud neuplynula záruční doba, není potřeba čerpat pojistné plnění, čímž byste přišli o svá práva ze záruky,“ radí Lukáš Zelený. Je dobré vědět, že pokud reklamujete zboží jako spotřebitel, musí prodávající reklamaci vyřídit do 30 dnů od jejího uplatnění. V rámci této lhůty musí stihnout vadu posoudit, rozhodnout o reklamaci, provést případnou nápravu a ještě vás o vyřízení reklamace informovat. Nestačí ale, pokud na telefonu najdete zmeškaný hovor z neznámého čísla. Reklamační lhůtu lze dohodou stran prodloužit, je k tomu ale nutný výslovný souhlas spotřebitele. „Rozhodně nelze považovat za dohodu, pokud máte na reklamačním protokolu předtištěnou informaci o tom, že reklamace bude vyřízena do 60 dnů. A nenechte si v žádném případě namluvit, že reklamační lhůta běží až od chvíle, kdy se zboží dostane na reklamační oddělení. Důležitý je okamžik uplatnění reklamace,“ upozorňuje Zelený. Prodávající se při vyřizování reklamace vždy musí zabývat právě tou vadou, kterou vytýkáte. Nenechte si líbit zamítnutí reklamace nefunkčního softwaru z důvodu, že jste telefon přinesli s prasklým displejem. Pokud vám prodávající reklamaci zamítne, nesmí bez vašeho výslovného přání provádět mimozáruční opravu, a to ani bezplatnou. Fakticky by vám tím totiž bránil v možnosti rozporovat jeho rozhodnutí o reklamaci. Zároveň v tom lze spatřovat snahu vyhnout se povinnosti vrátit peníze v případě vícenásobné reklamace stejné vady. Náklady reklamace nese vždy prodávající a nemůže po vás požadovat jejich proplacení ani v případě, že je vaše reklamace neoprávněná. „Někdy se obchodník pokusí zajistit si náhradu vynaložených nákladů tím, že spotřebiteli zboží ze zamítnuté reklamace zašle na dobírku. Takové jednání si už ale skutečně koleduje o podnět České obchodní inspekci,“ uzavírá Zelený.

Autor / zdroj: Vanda Jarošová

Doporučujeme

Baletní škola Irina Popova Olomouc

Nabízíme baletní školu pro děti od 4 let, balet a kondice pro dospělé i individuální hodiny. Rodiče i děti si mohou vybrat, zda se budou chtít zúčastnit soutěží, nebo zda budou brát balet pro zdokonalení držení těla a rozvoj pohybových vlastností. Mimo baletu nabízíme hodiny moderny, lidového tance a gymnastiky pro děti. www.baletniskolaolomouc.cz

Koyo Bearings Česká Republika, s.r.o.

Společnost Koyo Bearings Česká Republika, s.r.o. se řadí mezi světové špičky ve výrobě ložisek. Společnost Koyo představuje soulad nejvyšší kvality, spolehlivosti a servisu. Pavelkova 253/5, Bystrovany, 779 00 Olomouc, www.koyobearings.cz.

DALŠÍ ČLÁNKY

Post

Vyrovnanou bitvu Boleslavi s Olomoucí rozhodl v prodloužení Vojtěch Němec

Mladoboleslavští vstoupili do utkání velice razantně, již po dvou minutách hry vedli zásluhou navrátilce do sestavy Knotka a čahouna Urbana na domácím

Post

Sedm nových crashtestů – Škodě Karoq se dařilo

Při výběru auta je bezpečnost jedním z nejdůležitějších kritérií. Program Euro NCAP zveřejnil nové výsledky nárazových zkoušek modelů Citroën C3 Aircr

Post

Radnice ve Šternberku nabízí zdarma občanům koše na bioodpad

Od středy 15. listopadu jsou k vyzvednutí na městském úřadě ve Šternberku koše na bioodpad. Každá domácnost obdrží jeden koš, podmínkou výdeje je, aby

Reklama

garaze.fabrego.cz

Reklama

PARTNEŘI

safron artDUCKART Koyo Bearings Česká republika s.r.o. garaze.fabrego.cz Maminčino koření www.ippolna.cz www.casopis-dracek.cz www.beautyexpo.cz Baletní škola Irina Popova Olomouc

REKLAMA