VĚDA A TECHNIKA / Auto-moto

Popis: Fiat Panda po čelním nárazu.
Fiat Panda po čelním nárazu.
6.12.2018

Nové crashtesty s nepříjemným překvapením

Nové výsledky nezávislých bezpečnostních zkoušek aut přinesly nepříjemné překvapení. Zcela propadl vůz Fiat Panda. Zklamala také nová verze off-roadu Jeep Wrangler. Naopak modely Audi Q3, BMW X5, Hyundai, Jaguar I-Pace, Peugeot 508 a Volvo V60 získaly maximální počet pěti hvězd.

Před několika dny prošlo osm nových aut přísným testováním. Auta absolvovala zkoušky ochrany dospělých cestujících i dětských pasažérů, zkoušku ochrany zranitelných účastníků silničního provozu a testování prvků aktivní bezpečnosti. Ze série náročných testů si vozy Audi Q3, BMW X5, Hyundai, Jaguar I-Pace, Peugeot 508 a Volvo V60 odnesly maximální hodnocení, tedy pět hvězd. Naopak žádnou hvězdu nezískal levnější model nižší třídy Fiat Panda. Jednu hvězdu za bezpečnost dostal Jeep Wrangler.

„Současné vozy zvládají v drtivé většině případů klasické nárazové zkoušky bez větších problémů. Panda je ale nezvládla. Při čelním nárazu nemá cestující na zadním sedadle Pandy dobře chráněný hrudník, při nárazu zezadu by utrpěla jeho krční páteř. Naprosto skandální jsou pak výsledky ochrany dětí. V předním i bočním nárazu byly rozdány nejhorší možné známky za ochranu hlavy menších i větších dětí. V obou případech bylo riziko vážného zranění hlavy a krku vyhodnoceno jako vysoké,“ popisuje špatné výsledky Hana Hoffmannová, šéfredaktorka časopisu dTest.

Fiat si zopakoval propadák z loňského roku, kdy nástrahy Euro NCAP vůbec nezvládl model Punto. Pandě navíc uškodilo, že výrobce šetřil na systémech aktivní bezpečnosti, což penalizovalo celkové hodnocení.

Pouhou jednu hvězdu si odnesl robustní off-road Jeep Wrangler, který na první pohled evokuje pocit bezpečí. Ve srovnání s Pandou ale dopadl jen o chlup lépe a získal jednu hvězdu. Důvodem bylo málo prvků aktivní bezpečnosti, nedostatečná ochrana hrudníku zadních pasažérů a převážně horší ochrana chodců. Nepříjemným překvapením byly potíže s instalací některých univerzálních autosedaček.

Spotřebitelská organizace dTest je členem iniciativy Euro NCAP, která testy bezpečnosti automobilů v Evropě organizuje. Výsledky stovek testovaných vozů najdou spotřebitelé zdarma ve veřejně přístupné databázi. Euro NCAP testuje bezpečnost nových automobilů už 21 let a je při tom přísnější než homologační zkoušky. „Motoristi potřebují spolehlivé a přesné informace týkající se bezpečnosti provozu jednotlivých automobilů. Hlavním cílem programu Euro NCAP je motivovat koncerny k výrobě bezpečnějších a lépe vybavených vozů,“ vysvětluje smysl testování Hana Hoffmannová.

Autor / zdroj: Kristýna Kuncová

Doporučujeme

Alarmy, kamery, centrální vysavače, Olomouc, Hodolanská 41, tel:605251710

Nabízíme komplexní řešení zabezpečení pro jakýkoliv objekt, drátovým i bezdrátovým systémem. Kamerové systémy. TV digitální a družicový příjem. Slaboproudé instalace. Kompletní dodávky centrálního vysávání Electrolux. www.safron.cz

DALŠÍ ČLÁNKY

Post

Podzimní mlsání na hradě Šternberk

V sobotu 19. října 2019 se ponese hradem Šternberk vůně dobrého jídla, neboť na tento den se připravuje gurmánský festival - PODZIMNÍ MLSÁNÍ. Stejně j

Post

Nedočkavý pacient vykopl dveře na traumatologii

Oznámení o agresivním pacientovi, který poškodil dveře na oddělení urgentní příjmu – traumatologii ve fakultní nemocnici, řešila ve středu po poledni

Post

Paseka má novou louku. Pomůže s léčbou pacientů

Novou „kolegyni“ mají lékaři, kteří pečují o pacienty v Odborném léčebném ústavu v Pasece na Olomoucku. Je jí Sluneční louka, díky jejímž úpravám teď

PARTNEŘI

safron www.ippolna.cz www.casopis-dracek.cz energy.akcenta.eu

REKLAMA