AKTUÁLNĚ / Vzdělávání a školy

Veletrh fiktivních firem už podesáté: studenti prezentovali své podniky
 
Autor / zdroj foto: Mgr. Jitka Holčáková

Olomouc

Poslední lednový týden se prostory Výstaviště Flora Olomouc zaplnily začínajícími byznysmeny, kteří se sem sjeli pochlubit svými podnikatelskými nápady. A že jich nebylo málo. Na letošním ročníku veletrhu fiktivních firem byly k vidění cukrárny, pekárny, realitní kanceláře, cestovní agentury, prodejny s chovatelským zbožím nebo vztahová poradna. Jubilejní desátý ročník Mezinárodního festivalu fiktivních firem proběhl ve dnech 25. a 26. ledna na Výstavišti Flora a hostoval celkem jedenadvacet firem z České republiky, Rumunska a Belgie.

Co si vlastně představit pod pojmem fiktivní firma? „Jedná se o školní projekt, který nás má připravit pro budoucí práci v oboru podnikání. Učíme se, jak firmu založit a jak se o ní starat,“ vysvětluje Vendula Zbořilová, žákyně třetího ročníku Střední školy logistiky a chemie v Olomouci. „Každá skupinka žáků si vymyslí svůj vlastní předmět podnikání, ve kterém se realizují. Poté si vytvoří své propagační materiály a plán na fungování podniku.“ Nedílnou součástí výuky je i účast na veletrhu, kde se žáci snaží svoji firmu prodat fiktivním zákazníkům a přesvědčit odborníky z praxe o tom, že zrovna jejich firma má šanci uspět na reálném trhu. Studenti jsou hodnoceni odbornou porotou ve více než patnácti soutěžních kategoriích (např. nejlepší podnikatelský záměr, propagační materiály, video, vizitka, slogan, prezentace v českém i anglickém jazyce atd.).

Největší počet ocenění si z letošního ročníku odnesla olomoucká fiktivní firma s názvem Rennerve Modern Home, která se zabývá přestavbou a rekonstrukcí interiérů. „Díky veletrhu jsme pochopili, jak důležitá je spolupráce nás jako celku, a že když se snažíme a jdeme do toho naplno, tak se nám vynaložená energie vrátí,“ zhodnotila účast na veletrhu ředitelka společnosti Svatava Keňová. „A proč si myslíme, že jsme vyhráli? Zřejmě proto, že naše firma je silná a jedinečná v její jednoduchosti.“

Účast na veletrhu si chválí i Vendula Zbořilová z fiktivní firmy KomFIT s.r.o., nabízející komplexní trénink mládeže. „Bavila mě pozitivní energie a atmosféra veletrhu. Bylo skvělý se potkat s dalšími kreativními lidmi a vidět jejich firmy. Vzali jsme si od nich spoustu další inspirace, nápadů a získali nová přátelství.“ Veletrh si užila i Vlaďka Klozová z ostravské fiktivní firmy Collpet s.r.o., která se zabývá prodejem obojků a vodítek pro psy. „Atmosféra olomouckého veletrhu i porota byly skvělé, odnesli jsme si hodně nových zkušeností co se týče obchodování. Taky jsme se seznámili se spoustou lidí a zjistili jsme, co na naší firmě ještě poupravit a vylepšit.“

Veletrh fiktivních firem, který už desátým rokem organizuje Střední škola logistiky a chemie v Olomouci ve spolupráci s partnery, se odehrál na Výstavišti Flora, nebývalo tomu tak ale vždy. „První ročníky veletrhu se konaly v U-Klubu, na polytechnické škole, nebo na Moravské vysoké škole. Až poté jsme se přesunuli na výstaviště, což bylo možné jen díky velmi vstřícnému přístupu představitelů Flóry, kteří nám nastavili přijatelnou cenu,“ vzpomíná učitelka Jiřina Letochová, jedna z organizátorek veletrhu. „Během těch deseti let jsme také začali spolupracovat s odborníky z praxe a ti nám pomohli zlepšit kvalitu našeho veletrhu. V roce 2020, což byl poslední ročník před covidem, jsme dosáhli rekordu v návštěvnosti, na veletrh přijelo patnáct zahraničních firem ze Slovenska, Rumunska, Belgie, Ruska a Litvy.“

Do budoucna mají organizátoři veletrhu v plánu zajistit ještě více cen, navázat spolupráci s dalšími partnery a oslovit další školy v zahraničí. „V neposlední řadě chceme založit banku, abychom na veletrhu mohli poskytovat i bankovní služby,“ uzavírá výčet Letochová.

Autor / zdroj: Mgr. Jitka Holčáková

Partneři

Aguglia
Aktivní dítě
Maminčino koření
IP Polná
WWW design
trendhim.cz
Vitakraft
Koyo Bearings Česká republika s.r.o.